Wie werken er bij het Expertisecentrum?
Bij het Expertisecentrum werken onderwijsspecialisten die veel ervaring hebben met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Zij zijn op aanvraag inzetbaar op de basisscholen. Zij hebben expertise op terreinen zoals leer- en ontwikkelingsproblemen, leerstoornissen, gedragsproblemen, werkhoudingsproblemen en taalontwikkelingsproblemen. Er zijn ook andere professionals verbonden aan het Expertisecentrum zoals psychologen, orthopedagogen, logopedisten en een taalspecialist.
Op dit moment bestaat het team uit de volgende personen:

Barbara van Ooyen
Ervaring
Het bieden van passend onderwijs aan elke leerling van Innoord is belangrijk maar ook uitdagend werk. Ik kom vaak in beeld wanneer een kind op leergebied ergens de draad is kwijtgeraakt. Of wanneer het een leerling niet goed lukt de geleerde stof toe te passen. Het is mijn taak om mee te zoeken naar de oorzaken van de problemen. Hiervoor neem ik soms een psychodiagnostisch onderzoek af, dat inzicht kan verschaffen in de sterke en minder sterk ontwikkelde kanten van een leerling. Vervolgens is het zaak om het kind te helpen weer te ‘floreren’. Dit doe ik natuurlijk niet alleen. Eigenlijk loop ik even als een padvinder mee met het kind en zijn systeem. Het ene kind heeft het meeste baat bij wat extra tips voor de leerkracht in de klas, een ander kind komt tot bloei na een aantal weken intensieve ondersteuning buiten de klas. Ook deze ondersteuningstrajecten geef ik vorm. Een kind en zijn systeem een stukje op weg kunnen helpen ervaar ik als een ontzettend leuke en dankbare taak.
Specialisaties
Zelf ben ik meertalig opgegroeid, wat misschien deels mijn affiniteit met nieuwkomers en kinderen die Nederlands als tweede of derde taal leren, verklaart. Ik heb diverse cursussen en workshops over cultuursensitief lesgeven en het begeleiden van NT2 leerlingen gevolgd. Ook heb ik ruime ervaring op het vlak van hardnekkige reken-, lees- en spellingsproblemen. Daarnaast heb ik mij de laatste jaren veel verdiept in gedragsanalyse: de oorzaak van bepaald gedrag dat door de omgeving vaak als lastig te duiden wordt gezien en welke behoeften kinderen er eigenlijk mee laten zien. Een erg interessant stukje pedagogiek, dat mij in veel facetten van mijn werk van pas komt.

Wenny Bartman
Ervaring
Als begeleider van kinderen, leerkrachten en studenten heb ik een brede ervaring binnen het Amsterdamse basis- en speciaal onderwijs.
Na mijn opleiding aan de pedagogische academie ben ik aansluitend opgeleid en heb ik gewerkt als remedial teacher, intern begeleider, schoolopleider, trainer en beeldcoach. De beeldbegeleiding is inmiddels uitgebreid met een verdiepende opleiding gericht op het pedagogisch handelen van de leerkracht in relatie tot de leerling.
Specialisaties
Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met specifieke pedagogisch-didactische onderwijsbehoeften.
Ook ben ik gespecialiseerd in het coachen en begeleiden van leerkrachten. Verder ben ik actief als trainer van de oudertraining ‘Pittige Jaren ́ en als trainer van de training Traumasensitief Onderwijs. Daarnaast coördineer ik het Expertiseteam en het Leerteam gedrag. In mijn benadering naar het kind en/of volwassene ga ik uit van verschillen, ieder mens is uniek. Bij elke begeleiding vraag ik mij af hoe ik van betekenis kan zijn? Telkens kijk ik naar de ondersteuningsbehoeften.
Mijn begeleidingsmethodieken en begeleidingsmiddelen stem ik daarop af.

Emilie Rozenga
Ervaring
In 1999 heb ik de dansopleiding ‘Codarts’ gevolgd in Rotterdam. Na 10 jaar zelf gedanst te hebben en les te hebben gegeven aan verschillende Hogescholen, heb ik de overstap gemaakt naar het basisonderwijs. In mijn periode voor de klas heb ik verschillende opleidingen gedaan, waarvan Specialisatie Jonge Kind het meest interessant was. Mijn affiniteit ligt bij het jonge kind en in het verlengde hiervan groep 3 en 4. Naast het lesgeven ben ik ook coördinator onderbouw en VVE geweest.
Na de afgelopen jaren waarbij ik voor de klas heb gestaan en studenten heb begeleid, vind ik het ontzettend leuk om met kinderen en ouders 1 op 1 te werken en te onderzoeken hoe de kinderen het beste begeleid kunnen worden bij hun ondersteuningsbehoeften.
Ik werk 3 dagen als begeleider passend onderwijs voor het Expertisecentrum Innoord.
Specialisaties
Mijn expertise ligt bij het jonge kind en de onderbouw. Dit is een heel breed gebied. Ik begeleid kinderen die Nederlands als tweede taal hebben, kinderen die op lees- en rekengebied niet op gang komen en kinderen met concentratieproblematiek.

Nisa Figueiredo
Ervaring
Sinds 15 mei 2022 ben ik Begeleider Passend Onderwijs bij het Expertisecentrum. In de ruim 20 jaar die ik werk binnen het rekenen en wiskunde onderwijs heb ik verschillende werkzaamheden uitgevoerd, eerst als onderwijs- en als toetsontwikkelaar, later als docent rekenen en wiskunde op verschillende pabo’s. Naast mijn werk als docent begeleid ik al jaren kinderen individueel vanaf huis in Utrecht.
Specialisaties
Ik heb me gespecialiseerd in het begeleiden en onderzoeken van kinderen met rekenproblemen en dyscalculie.
Bij het Expertisecentrum maak ik deel uit van het Expertiseteam rekenen

Maaike van Rooyen
Ervaring
Nadat ik de PABO aan de HvA heb afgerond, heb ik 20 jaar als groepsleerkracht op diverse basisscholen in Amsterdam en op Bonaire gewerkt in zowel de onder,- midden,- als bovenbouw. Naast mijn werk als groepsleerkracht en remedial teacher gaf ik regelmatig Kanjertrainingen, Rots en Water trainingen en faalangstreductietrainingen en voerde ik klasseninterventies uit waarbij ik zowel leerkrachten als leerlingen begeleidde. Als talentbegeleider heb ik het onderwijs voor (hoog)begaafde kinderen gecoördineerd en vormgegeven. Na mijn opleidingen tot (systemisch) kind-, en jongerencoach ben ik kinderen gaan begeleiden die op cognitief en/of sociaal-emotioneel gebied aandacht nodig hebben.
Bij het Expertisecentrum ben ik sinds 2017 met veel plezier werkzaam als Begeleider Passend Onderwijs. Ik geef groepstrainingen op het gebied van sociale vaardigheden, weerbaarheid en psychologische flexibiliteit en voer begeleidingstrajecten uit op leer- en/of gedragsgebied, zowel op individueel niveau als in groepsverband. Hierbij zet ik werkvormen en technieken in uit onder andere de ACT-therapie, de Kanjertraining, Rots en Watertraining en Multiple Brain Integration of Mbit. Ik werk daarbij graag samen met ouders en leerkrachten, wat ook bij de Impulsklassen die ik begeleid op het Expertisecentrum de uitgangsbasis is.
Specialisaties
Ik heb diverse coach-opleidingen gevolgd; waaronder de opleiding tot Kindercoach, Systemisch Kind-, en Jongerencoach, KIES-coach en mBraining: Coach Multiple Brain Integration Techniques.
Op het gebied van (sociale) weerbaarheid en gedragsverandering ben ik opgeleid tot Kanjertrainer, Rots en Watertrainer, Impulsklas-begeleider en ACT-therapeut.
Verder heb ik de opleiding Talentbegeleiding afgerond waarin ik mij gespecialiseerd heb in (hoog)begaafdheid en ben ik orthopedagoog in wording.
Maureen van Rossum
Ervaring
Tijdens mijn studie Pedagogische Wetenschappen heb ik op diverse plekken werkervaring opgedaan. Ik heb gewerkt bij een organisatie waarbij de aandacht lag bij kinderen met ADHD. Daarnaast ben ik bij een organisatie aan de slag gegaan die zich richtte op diagnostiek, training en begeleiding van kinderen met speciale leerbehoeften. Na het behalen van mijn masterdiploma in 2019 ben ik begonnen bij het Expertisecentrum Innoord waar ik mij bezighoud met de sociaal-emotionele ontwikkeling, leerontwikkeling en gedragsontwikkeling van leerlingen. Mijn passie in het werken met kinderen is het zien groeien en het ontwikkelen van de kinderen, wetend dat je daar zelf een bijdrage aan hebt gehad.
Specialisaties
Ik heb mij gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met rekenproblemen en/of dyscalculie. Ik heb ervaring met het uitvoeren van diagnostisch onderzoek op leer- en gedragsgebied, begeleiden van leerlingen van 6 tot 16 jaar en adviseren van ouders, leerkrachten en intern begeleiders op het gebied van ontwikkelings- en onderwijsbehoeften. Vanaf het huidige schooljaar (2021/2022) begeleid ik het Leerlab op het Dalton IKC Zeven Zeeën. Dit arrangement is bedoeld voor leerlingen die binnen hun eigen groep niet voldoende uitgedaagd worden. Deze leerlingen zijn snel van begrip, nieuwsgierig, leergierig en hebben een brede algemene kennis.
Sarah Nederstigt
Ervaring
In 2017 heb ik de masteropleiding orthopedagogiek afgerond aan de VU. Tijdens deze studie word je opgeleid op het gebied van specifieke problemen die kunnen voorkomen in de ontwikkeling van kinderen of in de opvoedsituatie. Na mijn studie heb ik vooral werkervaring opgedaan op het gebied van leerlingenzorg. In het kader van Passend Onderwijs vind ik het belangrijk om samen met school en ouders een passend leertraject te creëren, waarbij wordt uitgegaan van zowel de mogelijkheden en talenten van een leerling als eventuele belemmeringen.
Specialisaties
Een onderdeel van mijn werkzaamheden bij het Expertisecentrum Innoord is het doen van individueel (psychodiagnostisch) onderzoek bij leerlingen. Soms is het voor ouders en leerkrachten onduidelijk wat een leerling nodig heeft om zich zo goed mogelijk verder te kunnen ontwikkelen en kan een individueel onderzoek meer duidelijkheid bieden. De uitkomsten van het onderzoek worden vertaald naar handelingsgerichte adviezen die passen bij de leerling, ouders en leerkracht.
Ik bied begeleiding aan leerlingen met uiteenlopende problematiek, waaronder (specifieke of algehele) leerproblemen, sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen of werkhoudingsproblemen. Ik ben dan voor een bepaalde tijd betrokken bij een leerling en stel samen met de leerling, ouders en leerkrachten doelen op waar tijdens de begeleiding aan gewerkt zal worden. Begeleiding kan ook bestaan uit het ondersteunen en adviseren van de leerkracht en/of de ouders.
Stan van Remmerden
Ervaring
Na mijn studie Fine Art heb ik een opleiding tot Docent Beeldende Kunst en Vormgeving gevolgd. Ik heb beeldende vorming gegeven in de onderbouw van de middelbare school.
Op het Expertisecentrum houd ik me vooral bezig met het Leerlab. Daarin helpen we meer- en hoogbegaafde kinderen aan meer uitdaging en het omgaan met hoe het is als je ergens meer moeite voor moet doen. Het leukste vind ik als je leerlingen net het zetje kan geven dat ze nodig hebben om zelf originele ideeën, interessante ontwerpen of slimme oplossingen te bedenken en uit te voeren.
Daarnaast geef ik ook (reken)begeleiding aan kleine groepjes of individuele leerlingen.
Specialisaties
Zowel in het werk als kunstdocent als in het werken met leerlingen met (hoog)begaafdheid ben ik veel bezig met het ontwikkelen van creatief en kritisch denken. Het gaat om leren doorzetten, openstaan voor ideeën en alles bevragen. De leerlingen worden zich ervan bewust dat leren een proces is. Dat de uitkomst minder belangrijk is dan de inspanning en het leerproces.
Vanuit mijn achtergrond als “bèta kunstenaar” heb ik veel affiniteit met het combineren van wetenschap en creativiteit, en vind ik het leuk om projecten te ontwikkelen waarin dit terugkomt.
Thea de Jong
Ervaring
De kleutertijd is mijn favoriete leeftijdsfase. Ik geniet ervan hoe kleuters doen en denken. Ze zijn dan ook onlosmakelijk verbonden met mijn loopbaanontwikkeling. Ik ben begonnen in het onderwijs als kleuterleerkracht. Geïnspireerd door het spelend leren van het jonge kind, heb ik daarna een studie orthopedagogiek gevolgd. Met deze ervaring heb ik vervolgens gewerkt als orthopedagoog, als (interim) intern begeleider en na een coachopleiding ook als beeldcoach. De beeldbegeleiding is uitgebreid met een verdiepende opleiding gericht op de kwaliteit van het pedagogisch handelen van de leerkracht. En sinds 2023 ben ik SI-Specialist Jeugd. SI staat voor sensorische informatieverwerking: het gaat over hoe kinderen informatie via de zintuigen binnenkrijgen en welke invloed dit heeft op het gedrag.
Specialisaties
Met bovengenoemde kennis van de (leer)ontwikkeling van het jonge kind doe ik observaties en consultaties voor scholen. Ik maak werkafspraken met leerkrachten om de vertaalslag te maken van onderzoek naar praktijk: weergeven hoe begrippen in elkaar zitten en hoe je die concreet kan maken. In het verlengde van het jonge kind begeleid ik ook kinderen uit de groepen drie en vier waar het aanvankelijk leren centraal staat. De stap van concreet leren naar meer abstract leren. Daarnaast bied ik taalbegeleiding voor jonge anderstalige kinderen en taalzwakke kinderen. Bij het Expertisecentrum ben ik als jonge kind specialist actief in het expertiseteam jonge kind en coördineer ik het leerteam jonge kind.