Expertiseteam en Leerteam Het Jonge Kind
Expertiseteam Het Jonge Kind
Het Expertiseteam Het Jonge Kind bestaat uit vier jonge kind specialisten van het expertisecentrum. Zij stemmen af op het leerteam zodat nieuwe ontwikkelingen en onderzoek op het gebied van het jonge kind makkelijk hun weg naar de praktijk vinden.Het expertiseteam heeft de padlet Hoekenwerk ontwikkeld.
Leerteam Het Jonge Kind
Het Leerteam Het Jonge Kind bestaat uit een groep onderbouw leerkrachten van de Innoord scholen en begeleiders passend onderwijs van het Expertisecentrum. Maar is ook geschikt voor leerkrachten van de middenbouw want de lijn van informeel leren naar meer formeel leren is geleidelijk. Het doel van het leerteam is het delen, uitbreiden en ontwikkelen van kennis rondom een onderwijsinhoudelijk onderwerp. Het creëren van een lerende dynamiek; een cultuur van ontwikkeling.
Het leerteam werkt vanuit het koersplan van Innoord en vanuit de aandachtspunten die de betrokken leerkrachten inbrengen. Zo is een start gemaakt met een vertaalslag van de ankerpunten uit de koersnota naar kleine ankers vanuit het perspectief van het jonge kind. En we verdiepen ons in wat de betekenis is van een rijke leeromgeving en hoe die vorm te geven binnen de onderbouw. Maar met een rijke leeromgeving ben je er nog niet. Wat is jouw rol als leerkracht? We houden ons dan ook bezig met de vraag: Hoe kan je als leerkracht jonge kinderen ondersteunen om tot dieper denken te komen tijdens spel. Waarbij je kan denken aan: het ontwikkelen van concepten, het geven van feedback en het stimuleren van de taalontwikkeling. Als basis voor metacognitie, executieve vaardigheden, en denkstrategieën. We laten ons inspireren door het jonge kind, door elkaar, door woord en beeld en door gastsprekers die een aanbod afgestemd op onze vragen presenteren.
Documenten, links en boekentips:
- padlet Hoekenwerk (in ontwikkeling)
- filmpje rijke taalomgeving
- filmpje Wacht je beurt af : zelfsturing of ‘executieve functies’ aanleren in de kleuterklas