Expertiseteam en Leerteam Rekenen
Expertiseteam Rekenen
Het Expertiseteam heeft tot nu toe gewerkt aan een padlet voor de scholen, scholing Snappet specifiek gericht op Leerroutes en koffertjes samengesteld voor rekenonderzoek en rekenbegeleiding. Enkele begeleiders zijn geschoold in het afnemen van een dyscalculieonderzoek en begeleiding van leerlingen met dyscalculie. Een voorbeeld van nieuw aanbod ontwikkeld door het expertiseteam rekenen is Rekenbootcamp. Daarnaast wordt er ook geregeld rekenmateriaal beoordeeld en verbeterd, wat gebruikt kan worden voor rekenbegeleiding.
Leerteam Rekenen
De voorzitter van het Expertiseteam Rekenen organiseert de bijeenkomsten van het Leerteam op het Expertisecentrum. Bij de start van het leerteam is er scholing tot rekencoördinator geboden. Behalve onderling uitwisselen van kennis en ervaringen in intervisiebijeenkomsten vindt ook weer scholing plaats.
Er is scholing geweest rondom het afnemen van een rekenonderzoek en ingezoomd op de zwakke rekenaars.
Vervolgens richtte de scholing zich op de sterke rekenaars. Hoe herken je de sterke rekenaars, en wat kun je hun bieden zodat rekenen toch een uitdaging voor hen blijft?
Het streven is om op elke basisschool van Innoord een rekencoördinator te hebben die gefaciliteerd wordt op de school. De rekencoördinator kan de expertise op de eigen school vergroten, begeleidt leerkrachten als daar een ondersteuningsvraag ligt en kan samen met de leerkrachten kijken wat er op schoolniveau verbeterd kan worden.
Documenten en links
- Padlet rekenen (tips, rekenspelletjes, oefenprogramma’s, dyscalculie, leerroutes)
- Protocol dyscalculie
- Format rekenbeleidsplan