Expertiseteam en Leerteam Hoogbegaafdheid
Expertiseteam Hoogbegaafdheid
Het Expertiseteam (hoog)begaafdheid heeft in samenwerking met het leerteam een visie opgesteld. De visie heet ‘Talentroute voor (hoog)begaafde leerlingen’ en is gestoeld op de koersnotitie van Innoord. Innoord wil de talenten van deze leerlingen niet vasthouden maar vergroten. Daarvoor moeten de onderwijsprofessionals van Innoord kennis hebben van (hoog)begaafdheid. Deze kennis moet worden ingezet om goed te signaleren en een passend aanbod te verschaffen.
Ook is het protocol voor de intake en signalering van (hoog)begaafde leerlingen binnen Innoord uitgebracht. In dit protocol wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat leerlingen op tijd worden gesignaleerd. Hierdoor kunnen leerlingen direct in groep 1 een passend aanbod krijgen en hun cognitieve potentie ontwikkelen. Dit resulteert in gelukkige leerlingen en kan onderpresteren voorkomen.
Het Expertiseteam (hoog)begaafdheid houdt in samenwerking met het leerteam een padlet (hoog)begaafdheid bij. Op deze padlet is ook de gelegenheid om door te klikken naar een forum waar vragen kunnen worden gesteld of advies kan worden gevraagd.
De leden van het Expertiseteam zorgen voor de inhoudelijke ontwikkeling en borging van het Leerlab. Zij ontwikkelen de thema’s en zorgen ervoor dat het aanbod voldoet aan de nieuwste inzichten op gebied van (hoog)begaafdheid.
Leerteam Hoogbegaafdheid
Het Leerteam Hoogbegaafdheid van de stichting zorgt voor de verspreiding van kennis binnen de scholen. In de afgelopen jaren heeft het Leerteam samen met het Expertiseteam een visie en een protocol voor de intake geschreven. Een handreiking voor compacten, verrijken en versnellen wordt ontwikkeld. Het is de bedoeling dat iedere school op termijn een afgevaardigde in het leerteam heeft.
Documenten en links